zaterdag 2 november 2013

Recept voor een pepernotencake

Ik weet dat het nog een beetje vroeg is maar de pepernoten (kruidnoten) lagen vanaf eind augustus al in de winkel en de intocht van de goede sint is tenslotte al op 16 november. 
Het leek mij daarom een goed moment om een pepernotencake te gaan bakken.


















Het recept is een variatie op het recept voor pepernotencake die ik vond op de website van Koopmans 


















Ingrediënten:
1 pak Koopmans Boerencake,
200 g roomboter of margarine (op kamertemperatuur),
4 middelgrote eieren (op kamertemperatuur),
1 eetlepel speculaas of koekkruiden,
150 g chocoladepepernoten,
75 g amandelschaafsel.

~ Plaats het rooster iets onder het midden van de over en verwarm deze voor (zie verpakking van de mix voor de temperatuur).
~ Vet de cakevorm in met vloeibare margarine en bestrooi de binnenkant van de vorm met amandelschaafsel (houd 1/3 van het schaafsel achter).
~ Klop de boter met een mixer zacht en romig.
~ Voeg de cakemix, de eieren en de speculaaskruiden in één keer toe.
~ Mix het geheel op de laagste stand in 1 minuut tot een glad geheel.
~ Klop het beslag daarna op de hoogste stand in circa 3 minuten tot een luchtig beslag.
~ Roer de pepernoten voorzichtig door het beslag.
~ Doe het beslag voorzichtig in de cakevorm zodat het amandelschaafsel mooi aan de vorm blijft zitten.
~ Bestrooi het beslag met het achter gehouden amandelschaafsel.
~ Bak de cake in 60-70 minuten gaar en goudbruin.
~ Laat de cake afkoelen op een rooster.

Helaas zijn de pepernoten bij mijn cake een beetje naar beneden gezakt maar hij smaakt heerlijk!


















Morgen gaan we gezellig naar Brocante in de kerk van Edam, ik heb er zo'n zin in!
Misschien zie ik jullie daar!

Groetjes, Sas

17 opmerkingen:

  1. Mmmm dat ziet er heerlijk uit! Dit recept ga ik zeker proberen. Ik ben dol op speculaas en pepernoten. Dus deze pepernoten cake zal zeker ook in de smaak vallen!
    Veel plezier morgen! Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmmm.........ziet er lekker uit en het is weer de tijd van kruidige geuren die het huis vullen!!!

    Fijne zondag en veel plezier op de brocante in de kerk!!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk recept om te maken voor pakjesavond. Wat past er dan beter bij een mok warme chocolademelk?
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammie dat lijkt me heerlijk maar volgens mij zakken die pepernoten bij iedereen naar de bodem hoor!
    Dat gaan we ook eens uitproberen leuk!
    Vandaag ben ik met mijn vriendin, die nu in Edam woont, naar de boekenbeurs geweest, gezellig dagje!
    Als ik dit lees had ik dus met haar mee terug moeten reizen ....leuk brocante in de kerk daar!
    Ik heb het al aan haar door gemaild voor het geval ze het nog niet wist.
    Fijne zondag en geniet er van!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sas,
    Die cake ziet er echt zalig uit! Wat zal die lekker gesmaakt hebben. Ik wens je eehl veel plezier in Edam,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Saskia
    Dat is een mooie en vooral lekkere tip. Ik ga dat zeker proberen om zo,n heerlijke cake te bakken. Het zal ook wel heerlijk ruiken dan in huis. Nog een fijne zondag. Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er lekker uit, zeg! Zo gaan mijn zwangerschapskilootjes er nooit af ;)

    Fijne zondag!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij ziet er geweldig uit!!

    Helaas houd ik niet van speculaas, dus ook niet van pepernoten!!

    Ik weet niet of je het zelf al gezien hebt, maar er zit een heel stuk wat leeg is, tussen je foto's.

    Lieve groetjes van Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb weet dat er lege stukken tussen mijn foto's en tekst zitten maar heb geen idee hoe ik die lege stukken weg moet krijgen. Als je kijkt via internet explorer zijn ze groter dan bij google chrome. Ik accepteer het maar gewoon dat ze er zijn :(

      Verwijderen
  9. Mmmm ziet er lekker uit.
    Ik kan het bijna ruiken.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het water loopt in mijn mond, ik kan bijna de smaak proeven dwars door de computer heen:)
    Fijne avond.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. klinkt echt heerlijk!!!
    fijne week, liefs Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als hij net zo smaakt als hij eruit ziet, dan was hij vast zo op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat ziet dat er heerlijk uit!
    Hoe was je markt afgelopen zondag?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tjonge dat ziet er lekker uit, ik ga het ook eens proberen.
    Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er uit als een heeeeeeeeeeeeeeerlijke cake!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat!
Lieve groetjes, Sas