dinsdag 6 september 2011

Travel journal (Malta)

Zucht... waarom gaan vakantie weken nou veel sneller voorbij dan werkweken?

Mijn man en ik hebben er al weer twee werkdagen op zitten en pré-puubster gaat vanaf gister een jaar lang als brugpieper door het leven.

We hebben ondanks alles een heerlijke vakantie gehad op Malta, leuke dingen gedaan, veel gezien en ook rare dingen mee gemaakt.

Maandag 22 augustus vertrokken we en na een voorspoedige vlucht landen we even na vier uur 's middags op Malta airport.
Oef... wat een hitte.
36 graden was het volgens de chauffeur die ons als een gevaarlijke gek naar ons appartement bracht, wat een rijstijl $!#%þ? en dan rijden ze nog links ook!
Enigszins gekookt en misselijk checkte we in en konden we naar onze kamer die gelukkig mooi en schoon (dachten we) was.

Vanaf het balkon keken we uit op de hoofdstraat, de Mellieha parisch church en daarnaast de zee met daar achter de eilandjes Comino en Gozo.

Op dinsdag kwam rond half 12 de hostess voor het doornemen van de mogelijkheden voor een excursie. Nadat we er twee besproken hadden besloten we naar het strand te lopen.
En op de heenweg liep dat nog best wel lekker zo de berg af maar terug....  1 kilometer schuin omhoog bij 35 graden!!!

Het water was heerlijk verkoelend.

's avonds na het eten liepen we nog even naar de kerk om die van dichtbij te bekijken.
Toen we aankwamen was er nog een dienst bezig, we slopen heel stilletjes de kerk in en gingen op de achterste bank zitten. Op een gegeven moment ging iedereen staan dus uit beleefdheid wij ook maar, tja en dan merk je het verschil tussen een Hollander en een Maltees. We staken ruim een kop boven ze uit in lengte haha.

Rond 8 uur 's avonds begon het al donker te worden en dat was een mooi gezicht zo in de zee.

Op woensdag werden we met een busje opgehaald bij het appartement en naar het haventje gebracht. Daar stapte we over op een de zeilboot "de Barbarossa" die ons naar het eilandje Gozo bracht.

Op Gozo werd de groep in tweeën gesplitst, wij zaten in de groep die eerst met de jeep mee ging. Een hele ervaring kan ik wel zeggen, een landweggetje hier is nog beter dan de wegen op Gozo. Onderweg vertelde de chauffeur over de geschiedenis van het eiland en liet ons de mooie plekjes zien.
De foto hieronder is gemaakt bij de Calypso Cave, de grot zelf kan je niet meer in omdat hij enkele jaren geleden ingestort is.

Bij de Azure Window en de Inland sea kregen we ongeveer een half uur de tijd  om te kijken en foto's te maken.

Na een heerlijke lunch reden we weer terug naar de haven, daar stond de andere groep al op ons te wachten. Nu was het onze beurt om om het eiland Comino heen te varen.
De eerste stop was bij de Crystal Lagoon waar je kon zwemmen en snorkelen.

Het water is er zo zout dat je eigenlijk al vanzelf blijft drijven en er zwommen mooie blauwe visjes onder me door.

Daarna vaarde we door langs de Elephant Rock, de Sta. Maria Caves en de bleu lagoon waar je weer de tijd kreeg om te zwemmen. Al met al een heerlijk afwisselend dagje.

Op donderdag besloten we met de bus naar de hoofdstad "Valletta" te gaan. Om kwart over 9 stonden we al klaar bij de bushalte en wij maar wachten en wachten en ondertussen werd het steeds warmer en kwamen er steeds meer mensen aanlopen.
Om kwart over 10 kwam er eindelijk een bus maar die zat al aardig vol, nadat er ongeveer 10 mensen ingestapt waren reed de chauffeur weg. En dan denk je nog ach er komt er zo nog wel een... ja die kwam wel maar pas weer om kwart over 11 en onder tussen stonden er zoveel mensen bij deze halte dat we met z'n allen al een hele bus hadden kunnen vullen.
En je raad het al... deze zat ook al stampens vol. De chauffeur katte ons toe dat er geen mens meer bij paste in deze bus maar ja ik laat me niet zomaar weg jagen dus ik zei alleen maar "please three persons" haha en toen mochten wij mee en de rest moest wachten.
In Valletta bezochten we de winkelstraat, uhhh en de mac Donalds, sorry kon het niet laten en daarna de St John's cathedral.

De kerk is heel mooi beschilderd van binnen maar wel erg protserig met al dat goud.

Daarna liepen we door naar De Malta Experience dat is een 50 minuten durende diapresentatie over Malta. Tijdens de presentatie wordt in grote lijnen uitgelegd hoe de geschiedenis van Malta is verlopen. Helaas kan ik niet vertellen of dat interessant was omdat ik na een minuut of 5 in slaap ben gevallen tja dat krijg je als je mij in het donker op een stoel zet.
Heerlijk uitgerust stapte ik daarna weer naar buiten hihi en bekeken we we smalle steile straatjes van Valletta.

Hier stonden we tegen de vestingsmuur met een mooi uitzicht over een deel van de stad en de zee.

Als laatste bekeken we de upper barakka gardens wat meer muur dan tuin bleek te zijn maar je had er wel een mooi uitzicht.
En toen mochten we weer terug met de bus (joepie) en deze bleek leuk langs alle kust plaatsjes te rijden zodat we gezellig als haringen in een vaatje anderhalf uur tegen elkaar aangeplakt mochten staan.

Nou je begrijpt wel dat we het openbaar vervoer helemaal gezien hadden dus op vrijdag hebben we een taxi laten bellen om ons naar "Mdina"de voormalige hoofdstad van het eiland te laten brengen.
Dit is de toegangspoort tot het stadje.

Ja, sorry... malta is nou eenmaal een land met veel kerken en nou ben ik best wel gek op kerken kijken dus we bezochten er weer een.
Dit is de St. Paul's  Cathedral in Mdina.

Deze kerk is voornamelijk met zilver gedecoreerd en er zit een prachtige koepel op.

Hier ook weer smalle straatjes en struiken vol met bloeiende Bougainville.

Ennuh, wat zal ik zeggen... een iets wat aparte maar wel lekkere lunch gegeten op het hoogste punt van het stadje.
Op zaterdag een rustig dagje gehouden, souvenirtjes gekocht en bij het zwembad gelegen.

Op zondag werden we al weer bijtijds opgehaald voor een excursie.
We kregen een Nederlands sprekende gids die ons onderweg over de Malteze gewoontes vertelde.
Eerst werden we naar het dorpje Qrendi gebracht daar vertelde de gids over de onderlinge strijd tussen twee kerken  enz. Aan de andere kant van het dorp werden we weer opgepikt door de bus en reden we door naar de Blue grotto.
Met een klein motor bootje vaarden we langs de hoge klippen naar de grot.

Op deze foto kan je goed zien hoe blauw het water is.
Nou ja eigenlijk is het water niet blauw natuurlijk. Doordat de bodem van de grotten een witte zandachtige kleur heeft, wordt het zonlicht erop weerkaatst. Het licht wordt gebroken in verschillende kleuren. Water absorbeert echter de meeste van die kleuren (rood en geel), maar geen blauw. Daardoor ontstaat een blauwe gloed.

Om een uur of 11 reden we naar het vissersdorpje Marsaxlokk met de prachtige Luzzus (gekleurde vissersbootjes)

Op zondag is er in Marsaxlokk altijd een hele grote vis en goederenmarkt, ik moet er alleen niet aan denken om zo'n griezel als hieronder op mijn bord te krijgen, brrr,

Op maandag ochtend moesten we al om 4 uur ons bed uit en om 5 uur werd en vanuit de receptie gebeld dat de taxi klaar stond. Op het vliegveld was het ontzettend koud door de airco en het wachten duurde lang zo 's morgens vroeg.
Om even na achten stegen we op en al snel vlogen we tussen Italië en Sardinie door.
Hieronder zie je nog een klein stukje Italië. Tja en dan kom je drie uur later in Nederland aan en dan blijkt het hier maar 13 graden te zijn, ik heb het zo koud gehad de rest van die dag!

Nog even over dat ik dacht dat het appartement zo schoon was...
Zaterdag avond geeft mijn dochter een brul van boven dat er een enorme spin op haar kamer zat, zegt mijn man dood leuk "ach het is maar goed dat jullie niet weten wat er op Malta over het aanrecht liep" Een kakkerlak dus, een enorm grote kakkerlak. Als ik die gezien had....

De 380 foto's die ik tijdens de vakantie gemaakt hebt heb ik weten te reduceren tot 195 stuks en nu is het mijn bedoeling dat ik met een deel van die foto's een travel journal ga maken, dus voorlopig ben ik nog wel even zoet.

1. Echt een vankantiegevoel krijg je bij het kijken van deze post.
    Heb ervan genoten,en ziet er prachtig uit.

fijne week
    gr Stina

2. ziet er heerlijk uit die vakantie heerlijk genoten tja alles wat leuk is gaat altijd erg snel ... maar je kan lekker op je foto's terug kijken ...fijne avond lieve groet rosita

3. Hoi Saskia! Ik ben weer 10 jaar terug in de tijd bij het zien van je enige foto's, enig! Alles wat je laat zien hebben wij gedaan in maart 2002 tijdens 1 weekje Malta voor mijn 50e verjaardag en we hebben ook genoten. Het was toen te koud om in zee te zwemmen en er stond steeds een loeiharde frisse wind maar achter 1 muur in het zonnetje was het heerlijk! Misschien dat jullie het niet durven maar wij hadden die hele week 1 klein autootje gehuurd dat keurig klaar stond bij het appartement en als ik nu lees hoe het met de taxi en bus ging...een aanrader!!!!
    Kakkerlakken..ga maar eens 4 jaar in Jakarta wonen......tientallen en joekels, hahha!!!

Liefs, Irene

4. O lekker Sas, om met dit weer je mooie vakantiefoto's te bekijken, ik heb heerlijk zitten genieten, wat een mooie omgeving.
    Ja het valt dan weer tegen he om te werken. Sterkte

Tanja

5. zo sas wat een super mooie foto`s heb je gemaakt. ik ben wel een beetje jaloers hoor op je vakantie (maar niet zo erg hoor, het is mij daar toch veel te warm)
    ik ben wel heel benieuwd naar de rest van je foto`s en naar je travel journal
    groetjes ingrid

6. Geweldig wat een mooie post van een heerlijke vakantie!!...ik heb genoten...liefs van mij...xxx..

7. Wat een lekker verhaal, de tweede keer dat je je vakantie beleeft. En met een uitgebreid traveljournal in het verschiet, ga je nog een keer terug naar Malta: GENIET ERVAN, hier is het herfst!

Liefs Inge

8. Heerlijk om bij dit herfstweer weer even te mogen genieten van zo'n prachtige vakantie!
    Bedankt
    Lia

9. Wat een heerlijke vakantie-post; fijn om nog even weer weg te dromen bij deze mooie foto's! Leuk om een travel journal te maken; laat je ons dan nog weer even meegenieten...

Lieve groet, Miranda

10. Hallo,
    Ik heb genoten van je reisverslag! Leuk om te lezen hoe jullie je vakantie gevierd hebben. Ook de foto's zijn prachtig.
    Groetjes, Peet

11. Welkom terug in blogland!
    Wat een prachtig verslag van jullie vakantie!
    De foto's ook fantastisch natuurlijk!
    Ik moest wel lachen met dat verhaal over die mis toen jullie gingen staan.
    De bougainville foto ook zo schitterend!
    En dat blauwe water niet te geloven!
    Je kunt zien dat jullie hebben genoten...en hier is het nu schitterend weer...bij jullie niet dan....grapje...bakken bakken bakken regen op het moment!
    Succes met je travel journal, ik ben er ook nog steeds mee bezig zal ook nog lang duren voor het af is ben ik bang maar och...ooit komt het af da's zeker!
    Fijne week nog,
    Groetjes Maia

12. Time flies when you're having fun!!!

En dat jullie een plezierige tijd hadden op Malta dat lees ik uit je hele verhaal.
    Ach...ook al zitten er voor jou wat min puntjes in....
    Het beste is om waar je nou ook met vakantie bent altijd een beetje flexibel te zijn, en op Malta is het toeristisch en dus meestal ook druk, zeker in de grotere plaatsen en waar de bezienswaardigheden zijn.
    Dat er van het openbaar vervoer veel gebruik gemaakt wordt door locals én toeristen dat heb je dus duidelijk gemerkt.
    Dus daar leer je snel van en neem je gewoon 'n taxi of huur een auto.
    Vaak ben je dan stukken goedkoper uit dan wanneer je bij de hostess excursies boekt.

En je hebt wat gemist hoor.....door die ''griezel'' niet te eten, enne...je zal begrijpen dat je die niet rauw op je bord krijgt;-)
    Nee, dan zou ik het ook niet moeten.......maar wel zo'n verse pijlinkvisjes, heerlijk gevuld een specialiteit op Malta en een stoofpotje van baby octopus.....vers gevangen in de wateren van de Middellandse- zee.....jammie...krijg er trek van!!!

En die gekleurde bootjes.....prachtig, kan daar in zo'n bedrijvig haventje uren naar kijken.
    Heb je op de visserboten of op de kade de hoog opgestapelde aarden potten niet zien liggen?
    nou in die potten worden de inktvissen gevangen die je 's avonds in een van de sfeervolle restaurantjes aan de haven geserveerd krijgt.

Ben heel benieuwd of we nog meer te zien krijgen van je travel journal.

Lieve groeten,
    Ger

13. Wat een geweldig mooi reisverhaal heb je voor ons gemaakt! Misschien moeten wij ook eens een kijkje nemen op dit prachtige eiland!!

Gr. Susan.

14. Wat een mooi reisverslag, hopelijk heb je genoeg zon in je opgenomen, tis hier nu echt herfstig.
    Maar.. geen kakkerlakken op het aanrecht!
    Lieve groetjes

15. Ziet er geweldig uit je zal wel weer helemaal om moeten schakelen hierzo met die regen....
    Groetjes en fijne dag Madelon

16. O wauw dat ziet er geweldig uit!! Dan gaan de weken van de vakans wel snel om in zulke prachtige omgeving!! Te gekke foto's heb je gemaakt een sfeertje super, zou er ook zo heeh willen...bedankt nog voor je leive berichtje en dat je meedoet aan de give away! Succes met wennen, hihi Nicole*

17. Dat was genieten Saskia!!!mooie foto's trouwens,fijne avond nog...

18. Enorm leuk Saskia, dit superuitgebreide vakantieverslag. Malta is echt peachtig! Dankjewel, groetjes Anja

19. Wat een heerlijke vakantie zeg....super!
    Dat blauwe water, oh zie ik je daar drijven?
    Een vakantie waar je lang van kunt nagenieten.

Las je berichtje op mijn post...even nagezocht....hé wat grappig jij bent het...;0)
    Wat leuk! Heb nu de link gelegd.
    Oh de poster is prachtig!!! Zul je vast ook van gaan genieten. We hadden er twee...je snapt natuurlijk waar ééntje is gebleven ;0)
    Heb 'm ingelijsd en staat nu op de trap in de gang....zo mooi!
    Fijne avond

20. Hoi Saskia,

Ik durf eigenlijk geen berichtje achter te laten.

Ik zie hier allemaal die linkjes staan naar mijn blog! Ik weet niet hoe dat werkt, maar het komt niet van mij af! Kun je die verwijderen of hoe gaat dat?? Ik vind het nogal genant!!
    Het is al jaren geleden dat wij op Malta waren,we hadden een tour met een busje, en omdat het vroeg in het voorjaar was hadden we het busje voor ons alleen. Ze draaiden daar een liedje over Mdina, ik heb het nog wekenlang gezongen!!

Groetjes Thea ♥

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat!