vrijdag 7 maart 2014

In verzekerde bewaring

Of eigenlijk moet ik het anders zeggen... ik heb haar verzekerd dat ik ze goed zal bewaren.

Waar dit over gaat...?
Oude bouwtekeningen uit 1892, de een getekend op stof en de ander op heel dun papier.

De overgrootvader (aan vaders kant) van mijn oudste dochter was bouwkundig tekenaar en deze tekeningen zijn van zijn hand.
Ze zijn nu van mijn oudste dochter en ze liggen hier omdat ze zelf geen plaats heeft om ze goed te kunnen bewaren.

Toen de tekeningen hier net lagen heb ik ze wel eens opengevouwen, maar nooit echt goed bekeken.
Laatst kwam ik ze weer tegen en besloot er eens goed naar te kijken... en ze fascineerde me.



















Het huis is een opzichterswoning bij een fort en de loods heeft weer bij een ander fort gestaan, aan de hand van de namen die er bij staan besloot ik eens op internet te gaan speuren.
Via de site van de Stelling van Amsterdam kwam ik meer te weten en warempel...zowel het huisje als de loods bestaan nog! 
Ze zijn weliswaar verplaatst maar bestaan nog steeds, het huisje is zo herkenbaar vanaf te tekening! 










Zelfs de schouw en de waterput staan er bij getekend.



















De loods is waarschijnlijk in 1962 gedemonteerd en 3 kilometer westelijk opnieuw opgebouwd, aanvankelijk als boerderij maar in 1985/1989 is de bergloods verbouwd tot drie woningen.









Er zit zelfs een situatie schets bij waar de loods voorheen gestaan heeft.


















Ze zijn zo gedetailleerd getekend en de de teksten zijn met mooie krulletters geschreven.



















En nu heb ik een beetje een dubbel gevoel... hoe leuk zou het voor de huidige eigenaren van de panden zijn om de originele tekening te krijgen... 
Voor mijn gevoel zijn deze tekeningen landelijk erfgoed en als het aan mij lag dan zou ik ze weggeven... maar ja ze zijn van mijn dochter en dit is het enige wat ze heeft van haar overgrootvader, voor haar is het familie erfgoed.
Dus blijven ze hier... in verzekerde bewaring.

Fijn weekend en groetjes, Sas

17 opmerkingen:

  1. Jeetje wat een onwijs leuk verhaal zeg. En dat je hebt weten te achterhalen waar ze gebouwd zijn en dat ze nog steeds bestaan, heel bijzonder. Ik kan me voorstellen dat je ze wil houden. Wonen in zo'n pandje lijkt me trouwens ook geen straf :-))))) Ik wens je een heel fijn weekeind. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend gaaf is dit.
    Tja....aan de ene kant gun je het de bewoners wel...maar een erfstuk is ook wel heel bijzonder.
    Dus zou het gewoon lekker in de famlie houden.
    Weet je...misschien zijn die mensen er niet zo mee began als jullie....en beland het ooit weet je veel waar.
    Nee hoor....koesteren en houden die prachtige tekeningen.

    fijn weekend meis...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder.
    Ik kan me voorstellen dat je dochter deze wilt bewaren

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sas,
    Wat een mooie tekeningen zeg, en wat bijzonder dat je dochter ze heeft gekregen van haar overgrootvader. Onwijs leuk dat je er zoveel informatie over hebt kunnen vinden en dat beide gebouwen nog bestaan. Zo mooi is dat, dat de geschiedenis bewaard wordt...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, wat een bezit! Die zou ik zeker in de familie houden, zeer waardevol, alleen al vanwege de emotionele waarde. En mochten de huidige bewoners er echt in geïnteresseerd zijn, kun je ze nog altijd een kopie hiervan geven. Maar het origineel zelf houden!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet weggeven hoor! Je zou er kopieën van kunnen laten maken misschien, dat is voor de eigenaren van de panden ook goed toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien kan je ze kopieren als de mensen die er nu in wonen het leuk vinden en ze de kopien geven,dan hebben ze wel de originele niet maar dat maakt misschien niet uit.
    Ik woon ook in een hele oude woning en mij zou het niet uitmaken, je hebt dan in ieder geval een kopie van de originele plannen toch?

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een goed idee van Esther hier boven natuurlijk moet je zo'n leuke erfenis niet weg geven!
    Ik heb ook nog van die oude papieren van een overgrootvader met zo wat hetzelfde sierlijke handschrift ook dat is voor de kinderen hoor!
    Leuk dat het huisje er nog staat!
    Mooi verhaal heb je ervan. Gemaakt!
    De mandjes in je vorige post zijn prachtig, leuk patroon!
    Geniet van het weekend en het mooie lente weer!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een erfenis is een schat van ongekende waarde. Koester het! Ik heb je blog genoemd in mijn laatste blog.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend bijzonder..om zuinig op te zijn maar ik snap je dubbele gevoel..Idee om een kopie te laten maken? Fijne avond nog! Groeten, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  11. What an honor to have such dear drawings created by a relative. They will look charming framed and hung on the wall.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Your own concept will be connected to the web-site principles.
    Top Ten Web Hosting Revi5ews

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, wat prachtig ik kan me voorstellen, dat je dochter er heel zuinig op is. Een prachtig erfstukje.Misschien ooit een keer kopiëren voor de huidige eigenaren? .Ik las de tip hierboven ook al:inlijsten. Een echt kunstwerkje.Lieve groetjes,
    Sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Sas, ik heb je gevonden :-)) hihi we hadden contact gehad over spam via vierkantstippeltje... ik dacht nu ga ik is je blog bekijken... Hartstikke mooi!!! ik kom je gezellig volgen. Wat mooi die bouwtekeningen... misschien heeft ze op die manier wel recht op het huis XD dat zou een prachtige erfenis zijn haha... Nee hoor gekkigheid, maar heel bijzonder.. het zal veel betekend hebben voor opa

    liefs sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje Saskia, wat een mooi verhaal!! En erg uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Saskia,
    Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog.

    Mooi he? Die oude tekeningen. Heb ze ook nog van dit huis. Compleet met tekening van een keuken met gordijntjes en een lepelrekje.

    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat!
Lieve groetjes, Sas