donderdag 3 juni 2010

Religie

Van huis uit ben ik katholiek.
Ik ben gedoopt.
Ik heb mijn eerste communie gedaan,
en als laatste het heilig vormsel toen ik 11 was.
Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren of ik vroeger echt geloofde.
Wat me nog het beste bijgebleven is, dat ik van die kleine Pixie boekjes mee mocht nemen naar de kerk. En als het me te lang duurde keek ik met samen geknepen oogjes naar de lichtjes aan het plafond. Dat leken dan net kleine sterretjes.
Zoveel kwamen we niet in de kerk, alleen met Pasen, kerst, bruiloften en doopfeesten.
Als ik er nu over nadenk is dit de letterlijke betekenis van schijnheilig. Alhoewel ik op vakantie graag een oude kerk mag bezoeken, omdat ze vaak zo mooi zijn van binnen.
Mijn oudste dochter zat, en mijn jongste dochter zit op een protestant christelijke school. Maar dat komt omdat die school in deze buurt als beste aangeschreven stond.
Welk geloof ze ook willen gaan volgen, ik laat de keus aan hen zelf over.
Ze mogen kiezen wat het beste bij hen past.

Maar waarom ik dan voor dit Maria beeldje gekozen heb???
Omdat dit beeldje tederheid uitstraalt.
De liefde voor een ander.
Maria doet me ook aan mijn oma denken.
Mijn oma was altijd bezig voor anderen, ondanks dat ze zelf 9 kinderen groot moest brengen en ook haar eigen moeder heeft nog jaren bij hen in huis gewoond.
Mijn oma bad niet voor God of voor Jezus, maar voor Maria. Haar grote voorbeeld
Ik weet niet of het toeval is, maar mijn oma is overleden op de dag van Maria's geboorte 8 september.
En ook al is in september al 15 jaar geleden dat ze overleed, ik mis haar nog iedere dag.

Ik kocht dit Maria beeldje bij Ria van It's me http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bonnature/ het lieve kaartje kreeg ik er bij.
De rozenkrans is van mijn oma geweest.
Het mooie kanten sjaaltje komt uit de webwinkel van Ilona http://www.tierlantijn.net/
En het doosje uit de webwinkel van Eleonore http://www.eleonore-webwinkel.nl/c-323559/producten/

P.s. ik hoop dat niemand zich gekwetst voelt door mijn hersenspinsels.
Geloof blijft altijd een gevoelig onderwerp.

8 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je mening zodanig neerzet dat het wat mij betreft niet kwetsend is hoor. Vroeger ging ik elke week met mijn ouders naar de kerk, nu kom ik er hooguit met kerst! Wel probeer ik in mijn levenshouding een goed mens te zijn en te leven met normen en waarden! Ook denk ik nog steeds dat er meer is tussen hemel en aarde, alleen maakt het mij niet uit wat voor een naam iemand er aan hangt! Als het maar niet gewelddadig is, dat zal ik nooit goedkeuren!

    Dat wat je oma betreft, is wel een mooie overeenkomst met Maria...als ik je post lees, past het ook wel heel erg bij haar!

    Een fijne avond nog! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh wat een lief verhaal en wat een mooie dingen heb je her en der gekocht.....en zo samen is het een prachtig plaatje....
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een schijnheilige kerkbezoekster... Heb er altijd gemengde gevoelens over (over het geloof, zoveel oorlogen onder het mom van het geloof) maar een kerk bezoeken raakt mij altijd wel op de een of andere manier, zo ook Maria, of de heilige Theresia. Ik heb dan weer niets met Jezus aan het kruis.. dat stoot mij af maar dat is allemaal persoonlijk. En geloven doe ik wel maar op mijn manier zonder daarbij iemand te schaden en dat lijkt mij het belangrijkste.
    Mooie post dit!!!!
    wens je een fijn en gezellig weekend,
    Groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Saskia.
    Mariabeeldjes. Ik zie ze vaak in deze buurt, van die kleine Mariakapelletjes en denk soms dat ik er een foto van moet gaan maken voor op mijn blog.Nu ik dit van jou lees denk ik dat ook ieder wel stil staat bij het geloof en je hebt respect voor ieders geloof. En mooi dat je ook dit kunt delen op de blog.
    Fijn weekend.
    Groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een mooi verhaal, heerlijk om te lezen en leuk en ook moedig dat je het deelt!

    Fijn weekend Saskia !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mij kwetst je niet hoor. Ik ben vroeger als enige kind niet gedoopt, omdat mijn ouders verplicht waren om minstens 1 jaar naar de kerk te gaan. Dat hebben ze geweigerd, en ik ben niets minder dan mijn 3 zussen. Mijn kinderen zijn allemaal naar het christelijk onderwijs geweest, omdat ik vond dat daar normen en waarden waren en op de openbare school was het hier in het dorp gewoon een zooitje.
    En ook zij zijn er niet minder of meer om. Ik geloof altijd op mijn eigen manier, en daar heb ik niets voor nodig. En het blijft altijd een moeilijk onderwerp, en idd moedig dat je het wilt delen.

    fijn weekend, lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben vroeger ook gedoopt hoor, maar doe er niks mee.
    Vroeger ging ik alleen met de Kerstmis en verder nooit.
    In ons oude dorp was dat prachtig...hier in lelystad vond ik het koud en kil.
    Dus ga nu helemaal nooit meer.
    Tja...ieder moet doen waar hij voor staat hoor...en kan je niet geloven als je niet naar de kerk gaat??
    Je Maria beeldje vind ik prachtig!!
    Ga maar lekker uitbuiken ;-)...mmmm lekker hoor Grieks!!
    Jij ook een fijne dag mogen.

    liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mij kwets je ook niet hoor,mijn mams was katholiek,maar heeft het aan de kant gezet,toen mijn 1e broer gedoopt zou worden,het kon niet doorgaan omdat mijn vader zich niet tot het geloof wilde komen of zoiets en toen was mijn moeder boos en zei,dan kom ik ook niet meer,ik geloof niet,maar ik vind je spulletjes helemaal geweldig en sinds lange tijd staat er bij mijn moeder ook een maria beeld en altijd brand er een kaarsje bij,ik vind het goed dat je kinderen het zelf mogen kiezen,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat!
Lieve groetjes, Sas